
IDEAS

THE NEW PROPAGANDA WAR

Autocrats in China, Russia, and elsewhere are now making common cause

with MAGA Republicans to discredit liberalism and freedom around

the world.

By Anne Applebaum

Illustrations by Tyler Comrie

Sign In Subscribe

https://www.theatlantic.com/ideas/
https://www.theatlantic.com/author/anne-applebaum/
https://accounts.theatlantic.com/login/
https://www.theatlantic.com/subscribe/navbar/
https://accessarticlenow.com/


MAY 6, 2024 SAVE

0:00 / 0:03

SHARE



O

This article was featured in the One Story to Read Today newsletter. Sign up for it here.

n june 4, 1989, the Polish Communist Party held partially free elections,

setting in motion a series of events that ultimately removed the Communists

from power. Not long afterward, street protests calling for free speech, due

process, accountability, and democracy brought about the end of the Communist

regimes in East Germany, Czechoslovakia, and Romania. Within a few years, the

Soviet Union itself would no longer exist.

Also on June 4, 1989, the Chinese Communist Party ordered the military to remove

thousands of students from Tiananmen Square. The students were calling for free

speech, due process, accountability, and democracy. Soldiers arrested and killed

demonstrators in Beijing and around the country. Later, they systematically tracked

down the leaders of the protest movement and forced them to confess and recant.

Some spent years in jail. Others managed to elude their pursuers and flee the country

forever.

In the aftermath of these events, the Chinese concluded that the physical elimination

of dissenters was insufficient. To prevent the democratic wave then sweeping across

Central Europe from reaching East Asia, the Chinese Communist Party eventually set

out to eliminate not just the people but the ideas that had motivated the protests. In

the years to come, this would require policing what the Chinese people could see

online.

Nobody believed that this would work. In 2000, President Bill Clinton told an

audience at the Johns Hopkins School of Advanced International Studies that it was

impossible. “In the knowledge economy,” he said, “economic innovation and political

empowerment, whether anyone likes it or not, will inevitably go hand in hand.” The

transcript records the audience reactions:

“Now, there’s no question China has been trying to crack down on

the internet.” (Chuckles.) “Good luck!” (Laughter.) “That’s sort of like

https://www.theatlantic.com/newsletters/sign-up/one-story-to-read-today/
https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/world/asia/030900clinton-china-text.html
https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/world/asia/030900clinton-china-text.html


trying to nail Jell-O to the wall.” (Laughter.)

While we were still rhapsodizing about the many ways in which the internet could

spread democracy, the Chinese were designing what’s become known as the Great

Firewall of China. That method of internet management—which is in effect

conversation management—contains many different elements, beginning with an

elaborate system of blocks and filters that prevent internet users from seeing particular

words and phrases. Among them, famously, are Tiananmen, 1989, and June 4, but

there are many more. In 2000, a directive called “Measures for Managing Internet

Information Services” prohibited an extraordinarily wide range of content, including

anything that “endangers national security, divulges state secrets, subverts the

government, undermines national unification,” and “is detrimental to the honor and

interests of the state”—anything, in other words, that the authorities didn’t like.

From the May 2022 issue: There is no liberal world order

The Chinese regime also combined online tracking methods with other tools of

repression, including security cameras, police inspections, and arrests. In Xinjiang

province, where China’s Uyghur Muslim population is concentrated, the state has

forced people to install “nanny apps” that can scan phones for forbidden phrases and

pick up unusual behavior: Anyone who downloads a virtual private network, anyone

who stays offline altogether, and anyone whose home uses too much electricity (which

could be evidence of a secret houseguest) can arouse suspicion. Voice-recognition

technology and even DNA swabs are used to monitor where Uyghurs walk, drive, and

shop. With every new breakthrough, with every AI advance, China has gotten closer

to its holy grail: a system that can eliminate not just the words democracy and

Tiananmen from the internet, but the thinking that leads people to become

democracy activists or attend public protests in real life.

https://www.politico.com/news/magazine/2020/09/01/china-great-firewall-generation-405385
https://www.politico.com/news/magazine/2020/09/01/china-great-firewall-generation-405385
https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/red/roundtable/internet.html
https://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/red/roundtable/internet.html
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2022/05/autocracy-could-destroy-democracy-russia-ukraine/629363/
https://www.economist.com/china/2023/11/23/chinas-enormous-surveillance-state-is-still-growing


If people are naturally drawn to human rights,
democracy, and freedom, then those concepts have to

be poisoned.

But along the way, the Chinese regime discovered a deeper problem: Surveillance,

regardless of sophistication, provides no guarantees. During the coronavirus

pandemic, the Chinese government imposed controls more severe than most of its

citizens had ever experienced. Millions of people were locked into their homes.

Untold numbers entered government quarantine camps. Yet the lockdown also

produced the angriest and most energetic Chinese protests in many years. Young

people who had never attended a demonstration and had no memory of Tiananmen

gathered in the streets of Beijing and Shanghai in the autumn of 2022 to talk about

freedom. In Xinjiang, where lockdowns were the longest and harshest, and where

repression is most complete, people came out in public and sang the Chinese national

anthem, emphasizing one line: “Rise up, those who refuse to be slaves!” Clips of their

performance circulated widely, presumably because the spyware and filters didn’t

identify the national anthem as dissent.

Even in a state where surveillance is almost total, the experience of tyranny and

injustice can radicalize people. Anger at arbitrary power will always lead someone to

start thinking about another system, a better way to run society. The strength of these

demonstrations, and the broader anger they reflected, was enough to spook the

Chinese Communist Party into lifting the quarantine and allowing the virus to

spread. The deaths that resulted were preferable to public anger and protest.

Like the demonstrations against President Vladimir Putin in Russia that began in

2011, the 2014 street protests in Venezuela, and the 2019 Hong Kong protests, the

2022 protests in China help explain something else: why autocratic regimes have

slowly turned their repressive mechanisms outward, into the democratic world. If

people are naturally drawn to the image of human rights, to the language of

democracy, to the dream of freedom, then those concepts have to be poisoned. That

https://www.cnn.com/2022/11/26/china/china-protests-xinjiang-fire-shanghai-intl-hnk/index.html
https://www.aljazeera.com/economy/longform/2022/12/22/the-protests-that-exposed-cracks-in-chinas-middle-class-dream
https://www.theguardian.com/world/2022/nov/26/covid-lockdown-protests-break-out-in-western-china-after-deadly-fire
https://www.theguardian.com/world/2022/nov/26/covid-lockdown-protests-break-out-in-western-china-after-deadly-fire
https://www.nytimes.com/2011/12/11/world/europe/thousands-protest-in-moscow-russia-in-defiance-of-putin.html
https://www.nbcnews.com/news/world/clashes-after-venezuelans-pour-caracas-streets-anti-maduro-protest-n744266
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2019/09/hong-kong-protests-explained/


O

requires more than surveillance, more than close observation of the population, more

than a political system that defends against liberal ideas. It also requires an offensive

plan: a narrative that damages both the idea of democracy everywhere in the world

and the tools to deliver it.

n february 24, 2022, as Russia launched its invasion of Ukraine,

fantastical tales of biological warfare began surging across the internet.

Russian officials solemnly declared that secret U.S.-funded biolabs in Ukraine

had been conducting experiments with bat viruses and claimed that U.S. officials had

confessed to manipulating “dangerous pathogens.” The story was unfounded, not to

say ridiculous, and was repeatedly debunked.

Nevertheless, an American Twitter account with links to the QAnon conspiracy

network—@WarClandestine—began tweeting about the nonexistent biolabs, racking

up thousands of retweets and views. The hashtag #biolab started trending on Twitter

and reached more than 9 million views. Even after the account—later revealed to

belong to a veteran of the Army National Guard—was suspended, people continued

to post screenshots. A version of the story appeared on the Infowars website created

by Alex Jones, best known for promoting conspiracy theories about the shooting at

Sandy Hook Elementary School and harassing families of the victims. Tucker Carlson,

then still hosting a show on Fox News, played clips of a Russian general and a

Chinese spokesperson repeating the biolab fantasy and demanded that the Biden

administration “stop lying and [tell] us what’s going on here.”

Chinese state media also leaned hard into the story. A foreign-ministry spokesperson

declared that the U.S. controlled 26 biolabs in Ukraine: “Russia has found during its

military operations that the U.S. uses these facilities to conduct bio-military plans.”

Xinhua, a Chinese state news agency, ran multiple headlines: “U.S.-Led Biolabs Pose

Potential Threats to People of Ukraine and Beyond,” “Russia Urges U.S. to Explain

Purpose of Biological Labs in Ukraine,” and so on. U.S. diplomats publicly refuted

these fabrications. Nevertheless, the Chinese continued to spread them. So did the

scores of Asian, African, and Latin American media outlets that have content-sharing

agreements with Chinese state media. So did Telesur, the Venezuelan network; Press

https://www.newsweek.com/us-labs-ukraine-coronavirus-biological-weapons-russia-1686737
https://www.bbc.com/news/60711705
https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2022/02/25/fact-check-claim-us-biolabs-ukraine-disinformation/6937923001/
https://www.npr.org/2022/03/25/1087910880/biological-weapons-far-right-russia-ukraine
https://www.thedailybeast.com/restaurant-manager-jacob-creech-started-us-biolabs-in-ukraine-conspiracy-theory
https://www.washingtonpost.com/politics/2022/04/06/ukraine-biolab-conspiracy-theory-quickly-went-viral-it-took-weeks-pinpoint-source/
https://www.vice.com/en/article/wxda7y/ukraine-biolabs-war-clandestine-tucker-carlson
https://www.nytimes.com/2022/03/10/us/politics/russia-ukraine-china-bioweapons.html


TV, the Iranian network; and Russia Today, in Spanish and Arabic, as well as on many

Russia Today–linked websites around the world.

This joint propaganda effort worked. Globally, it helped undermine the U.S.-led

effort to create solidarity with Ukraine and enforce sanctions against Russia. Inside

the U.S., it helped undermine the Biden administration’s effort to consolidate

American public opinion in support of providing aid to Ukraine. According to one

poll, a quarter of Americans believed the biolabs conspiracy theory to be true. After

the invasion, Russia and China—with, again, help from Venezuela, Iran, and far-right

Europeans and Americans—successfully created an international echo chamber.

Anyone inside this echo chamber heard the biolab conspiracy theory many times,

from different sources, each one repeating and building on the others to create the

impression of veracity. They also heard false descriptions of Ukrainians as Nazis, along

with claims that Ukraine is a puppet state run by the CIA, and that NATO started

the war.

Outside this echo chamber, few even know it exists. At a dinner in Munich in

February 2023, I found myself seated across from a European diplomat who had just

returned from Africa. He had met with some students there and had been shocked to

discover how little they knew about the war in Ukraine, and how much of what they

did know was wrong. They had repeated the Russian claims that the Ukrainians are

Nazis, blamed NATO for the invasion, and generally used the same kind of language

that can be heard every night on the Russian evening news. The diplomat was

mystified. He grasped for explanations: Maybe the legacy of colonialism explained the

spread of these conspiracy theories, or Western neglect of the global South, or the

long shadow of the Cold War.

https://today.yougov.com/politics/articles/41874-which-groups-believe-conspiracies-ukraine-russia?redirect_from=%2Ftopics%2Fpolitics%2Farticles-reports%2F2022%2F03%2F30%2Fwhich-groups-believe-conspiracies-ukraine-russia


Tyler Comrie

But the story of how Africans—as well as Latin Americans, Asians, and indeed many

Europeans and Americans—have come to spout Russian propaganda about Ukraine is

not primarily a story of European colonial history, Western policy, or the Cold War.

Rather, it involves China’s systematic efforts to buy or influence both popular and

elite audiences around the world; carefully curated Russian propaganda campaigns,

some open, some clandestine, some amplified by the American and European far

right; and other autocracies using their own networks to promote the same language.



To be fair to the European diplomat, the convergence of what had been disparate

authoritarian influence projects is still new. Russian information-laundering and

Chinese propaganda have long had different goals. Chinese propagandists mostly

stayed out of the democratic world’s politics, except to promote Chinese

achievements, Chinese economic success, and Chinese narratives about Tibet or Hong

Kong. Their efforts in Africa and Latin America tended to feature dull, unwatchable

announcements of investments and state visits. Russian efforts were more aggressive—

sometimes in conjunction with the far right or the far left in the democratic world—

and aimed to distort debates and elections in the United States, the United Kingdom,

Germany, France, and elsewhere. Still, they often seemed unfocused, as if computer

hackers were throwing spaghetti at the wall, just to see which crazy story might stick.

Venezuela and Iran were fringe players, not real sources of influence.

Slowly, though, these autocracies have come together, not around particular stories,

but around a set of ideas, or rather in opposition to a set of ideas. Transparency, for

example. And rule of law. And democracy. They have heard language about those

ideas—which originate in the democratic world—coming from their own dissidents,

and have concluded that they are dangerous to their regimes. Their own rhetoric

makes this clear. In 2013, as Chinese President Xi Jinping was beginning his rise to

power, an internal Chinese memo, known enigmatically as Document No. 9—or,

more formally, as the Communiqué on the Current State of the Ideological Sphere—

listed “seven perils” faced by the Chinese Communist Party. “Western constitutional

democracy” led the list, followed by “universal human rights,” “media independence,”

“judicial independence,” and “civic participation.” The document concluded that

“Western forces hostile to China,” together with dissidents inside the country, “are

still constantly infiltrating the ideological sphere,” and instructed party leaders to push

back against these ideas wherever they found them, especially online, inside China

and around the world.

From the December 2021 issue: The bad guys are winning

Since at least 2004, the Russians have been focused on the same convergence of

internal and external ideological threats. That was the year Ukrainians staged a

https://www.nytimes.com/2013/08/20/world/asia/chinas-new-leadership-takes-hard-line-in-secret-memo.html
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2021/12/the-autocrats-are-winning/620526/


popular revolt, known as the Orange Revolution—the name came from the orange T-

shirts and flags of the protesters—against a clumsy attempt to steal a presidential

election. The angry intervention of the Ukrainian public into what was meant to have

been a carefully orchestrated victory for Viktor Yanukovych, a pro-Russian candidate

directly supported by Putin himself, profoundly unnerved the Russians. This was

especially the case because a similarly unruly protest movement in Georgia had

brought a pro-European politician, Mikheil Saakashvili, to power the year before.

Shaken by those two events, Putin put the bogeyman of “color revolution” at the

center of Russian propaganda. Civic protest movements are now always described as

color revolutions in Russia, and as the work of outsiders. Popular opposition leaders

are always said to be puppets of foreign governments. Anti-corruption and

prodemocracy slogans are linked to chaos and instability wherever they are used,

whether in Tunisia, Syria, or the United States. In 2011, a year of mass protest against

a manipulated election in Russia itself, Putin bitterly described the Orange Revolution

as a “well-tested scheme for destabilizing society,” and he accused the Russian

opposition of “transferring this practice to Russian soil,” where he feared a similar

popular uprising intended to remove him from power.

Putin was wrong—no “scheme” had been “transferred.” Public discontent in Russia

simply had no way to express itself except through street protest, and Putin’s

opponents had no legal means to remove him from power. Like so many other people

around the world, they talked about democracy and human rights because they

recognized that these concepts represented their best hope for achieving justice, and

freedom from autocratic power. The protests that led to democratic transitions in the

Philippines, Taiwan, South Africa, South Korea, and Mexico; the “people’s

revolutions” that washed across Central and Eastern Europe in 1989; the Arab Spring

in 2011; and, yes, the color revolutions in Ukraine and Georgia—all were begun by

those who had suffered injustice at the hands of the state, and who seized on the

language of freedom and democracy to propose an alternative.

This is the core problem for autocracies: The Russians, the Chinese, the Iranians, and

others all know that the language of transparency, accountability, justice, and

https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/how-ukraines-orange-revolution-shaped-twenty-first-century-geopolitics/
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2005-03-01/ukraines-orange-revolution
https://www.foreignaffairs.com/articles/russia-fsu/2022-05-06/putins-orange-obsession


I

democracy appeals to some of their citizens, as it does to many people who live in

dictatorships. Even the most sophisticated surveillance can’t wholly suppress it. The

very ideas of democracy and freedom must be discredited—especially in the places

where they have historically flourished.

n the 20th century, Communist Party propaganda was overwhelming and

inspiring, or at least it was meant to be. The future it portrayed was shiny and

idealized, a vision of clean factories, abundant produce, and healthy tractor

drivers with large muscles and square jaws. The architecture was designed to

overpower, the music to intimidate, the public spectacles to awe. In theory, citizens

were meant to feel enthusiasm, inspiration, and hope. In practice, this kind of

propaganda backfired, because people could compare what they saw on posters and in

movies with a far more impoverished reality.

A few autocracies still portray themselves to their citizens as model states. The North

Koreans continue to hold colossal military parades with elaborate gymnastics displays

and huge portraits of their leader, very much in the Stalinist style. But most modern

authoritarians have learned from the mistakes of the previous century. Freedom

House, a nonprofit that advocates for democracy around the world, lists 56 countries

as “not free.” Most don’t offer their fellow citizens a vision of utopia, and don’t inspire

them to build a better world. Instead, they teach people to be cynical and passive,

apathetic and afraid, because there is no better world to build. Their goal is to

persuade their own people to stay out of politics, and above all to convince them that

there is no democratic alternative: Our state may be corrupt, but everyone else is corrupt

too. You may not like our leader, but the others are worse. You may not like our society, but

at least we are strong. The democratic world is weak, degenerate, divided, dying.

Instead of portraying China as the perfect society, modern Chinese propaganda seeks

to inculcate nationalist pride, based on China’s real experience of economic

development, and to promote a Beijing model of progress through dictatorship and

“order” that’s superior to the chaos and violence of democracy. Chinese media mocked

the laxity of the American response to the pandemic with an animated film that

ended with the Statue of Liberty on an intravenous drip. China’s Global Times wrote

https://freedomhouse.org/countries/freedom-world/scores
https://freedomhouse.org/countries/freedom-world/scores
https://www.reuters.com/article/idUSKBN0EK08H/
https://www.abc.net.au/news/2020-05-01/china-state-media-propaganda-video-mock-us-coronavirus/12204836


that Chinese people were mocking the January 6 insurrection as “karma” and

“retribution”: “Seeing such scenarios,” the publication’s then-editor wrote in an op-ed,

“many Chinese will naturally recall that Nancy Pelosi once praised the violence of

Hong Kong protesters as ‘a beautiful sight to behold.’ ” (Pelosi, of course, had praised

peaceful demonstrators, not violence.) The Chinese are told that these forces of chaos

are out to disrupt their own lives, and they are encouraged to fight against them in a

“people’s war” against foreign influence.

Read: I watched Russian TV so you don’t have to

Russians, although they hear very little about what happens in their own towns and

cities, receive similar messages about the decline of places they don’t know and have

mostly never visited: America, France, Britain, Sweden, Poland—countries apparently

filled with degeneracy, hypocrisy, and Russophobia. A study of Russian television

from 2014 to 2017 found that negative news about Europe appeared on the three

main Russian channels, all state-controlled, an average of 18 times a day. Some of the

stories were obviously invented (European governments are stealing children from

straight families and giving them to gay couples! ), but even the true ones were cherry-

picked to support the idea that daily life in Europe is frightening and chaotic, that

Europeans are weak and immoral, and that the European Union is aggressive and

interventionist. If anything, the portrayal of America has been more dramatic. Putin

himself has displayed a surprisingly intimate acquaintance with American culture wars

about transgender rights, and mockingly sympathized with people who he says have

been “canceled.”

Fear, cynicism, nihilism, and apathy, coupled with
disgust and disdain for democracy: This is what

modern autocrats sell to their citizens and to
foreigners, all with the aim of destroying what they

call “American hegemony.”

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-07/communist-party-paper-casts-u-s-capital-chaos-as-karma
https://www.globaltimes.cn/page/202101/1212108.shtml
https://www.theatlantic.com/international/archive/2023/11/hong-kong-activists-washington-dc/675693/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2023/11/hong-kong-activists-washington-dc/675693/
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2022/03/how-russian-tv-portrays-war-ukraine/627010/
https://www.theatlantic.com/politics/archive/2022/03/how-russian-tv-portrays-war-ukraine/627010/
https://uacrisis.org/wp-content/uploads/2018/02/TV-3.pdf
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-fake-news-russians-hear-at-home/2018/05/04/cd1b729c-4fc9-11e8-b725-92c89fe3ca4c_story.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/the-fake-news-russians-hear-at-home/2018/05/04/cd1b729c-4fc9-11e8-b725-92c89fe3ca4c_story.html
https://www.washingtonpost.com/world/2021/12/23/putin-gender-russia-news-conference/


The goal is clear: to prevent Russians from identifying with Europe the way they once

did, and to build alliances between Putin’s domestic audience and his supporters in

Europe and North America, where some naive conservatives (or perhaps cynical, well-

paid conservatives) seek to convince their followers that Russia is a “white Christian

state.” In reality, Russia has very low church attendance, legal abortion, and a

multiethnic population containing millions of Muslim citizens and migrants. The

autonomous region of Chechnya, which is part of the Russian Federation, is

governed, in practice, by elements of Sharia law. The Russian state harasses and

represses many forms of religion outside the state-sanctioned Russian Orthodox

Church, including evangelical Protestantism. Nevertheless, among the slogans

shouted by white nationalists marching in the infamous Charlottesville, Virginia,

demonstration in 2017 was “Russia is our friend.” Putin sends periodic messages to

this constituency: “I uphold the traditional approach that a woman is a woman, a

man is a man, a mother is a mother, and a father is a father,” he told a press

conference in December 2021, almost as if this “traditional approach” would be

justification for invading Ukraine.

Michael Carpenter: Russia is co-opting angry young men

This manipulation of the strong emotions around gay rights and feminism has been

widely copied throughout the autocratic world, often as a means of defending against

criticism of the regime. Yoweri Museveni, who has been the president of Uganda for

more than three decades, passed an “anti-homosexuality” bill in 2014, instituting a

life sentence for gay people who have sex or marry and criminalizing the “promotion”

of a homosexual lifestyle. By picking a fight over gay rights, he was able to consolidate

his supporters at home while neutralizing foreign criticisms of his regime, describing

them as “social imperialism”: “Outsiders cannot dictate to us; this is our country,” he

declared. Viktor Orbán, the prime minister of Hungary, also ducks discussion of

Hungarian corruption by hiding behind a culture war. He pretends that ongoing

tension between his government and the U.S. ambassador to Hungary concerns

religion and gender: During Tucker Carlson’s recent visit to Hungary, Carlson

https://www.wsj.com/articles/chechnya-russias-islamic-state-1464859621
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/08/russia-is-co-opting-angry-young-men/568741/
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2018/08/russia-is-co-opting-angry-young-men/568741/
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/09/tucker-carlson-putin-orban-propaganda/675380/


declared that the Biden administration “hates” Hungary because “it’s a Christian

country,” when in fact it is Orbán’s deep financial and political ties to Russia and

China that have badly damaged American-Hungarian relations.

The new authoritarians also have a different attitude toward reality. When Soviet

leaders lied, they tried to make their falsehoods seem real. They became angry when

anyone accused them of lying. But in Putin’s Russia, Bashar al-Assad’s Syria, and

Nicolás Maduro’s Venezuela, politicians and television personalities play a different

game. They lie constantly, blatantly, obviously. But they don’t bother to offer

counterarguments when their lies are exposed. After Russian-controlled forces shot

down Malaysia Airlines Flight MH17 over Ukraine in 2014, the Russian government

reacted not only with a denial, but with multiple stories, plausible and implausible: It

blamed the Ukrainian army, and the CIA, and a nefarious plot in which dead people

were placed on a plane in order to fake a crash and discredit Russia. This tactic—the

so-called fire hose of falsehoods—ultimately produces not outrage but nihilism. Given

so many explanations, how can you know what actually happened? What if you just

can’t know? If you don’t know what happened, you’re not likely to join a great

movement for democracy, or to listen when anyone speaks about positive political

change. Instead, you are not going to participate in any politics at all.

Anne Applebaum: The American face of authoritarian propaganda

Fear, cynicism, nihilism, and apathy, coupled with disgust and disdain for democracy:

This is the formula that modern autocrats, with some variations, sell to their citizens

and to foreigners, all with the aim of destroying what they call “American hegemony.”

In service of this idea, Russia, a colonial power, paints itself as a leader of the non-

Western civilizations in what the analyst Ivan Klyszcz calls their struggle for

“messianic multipolarity,” a battle against “the West’s imposition of ‘decadent,’

‘globalist’ values.” In September 2022, when Putin held a ceremony to mark his illegal

annexation of southern and eastern Ukraine, he claimed that he was protecting Russia

from the “satanic” West and “perversions that lead to degradation and extinction.” He

did not speak of the people he had tortured or the Ukrainian children he had

kidnapped. A year later, Putin told a gathering in Sochi: “We are now fighting not just

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/09/tucker-carlson-putin-orban-propaganda/675380/
https://ridl.io/messianic-multipolarity-russia-s-resurrected-africa-doctrine/


for Russia’s freedom but for the freedom of the whole world. We can frankly say that

the dictatorship of one hegemon is becoming decrepit. We see it, and everyone sees it

now. It is getting out of control and is simply dangerous for others.” The language of

“hegemony” and “multipolarity” is now part of Chinese, Iranian, and Venezuelan

narratives too.

In truth, Russia is a genuine danger to its neighbors, which is why most of them are

re-arming and preparing to fight against a new colonial occupation. The irony is even

greater in African countries like Mali, where Russian mercenaries from the Wagner

Group have helped keep a military dictatorship in power, reportedly by conducting

summary executions, committing atrocities against civilians, and looting property. In

Mali, as in Ukraine, the battle against Western decadence means that white Russian

thugs brutally terrorize people with impunity.

And yet Mali Actu, a pro-Russian website in Mali, solemnly explains to its readers

that “in a world that is more and more multipolar, Africa will play a more and more

important role.” Mali Actu is not alone; it’s just a small part of a propaganda network,

created by the autocracies, that is now visible all over the world.

https://www.hrw.org/news/2024/03/28/mali-army-wagner-group-atrocities-against-civilians
https://www.hrw.org/news/2024/03/28/mali-army-wagner-group-atrocities-against-civilians


T
he infrastructure of antidemocratic propaganda takes many forms, some

overt and some covert, some aimed at the public and some aimed at elites.

The United Front, the fulcrum of the Chinese Communist Party’s most

important influence strategy, seeks to shape perceptions of China around the world by

creating educational and exchange programs, controlling Chinese exile communities,

building Chinese chambers of commerce, and courting anyone willing to be a de

facto spokesperson for China. The Confucius Institutes are probably the best-known

elite Chinese influence project. Originally perceived as benign cultural bodies not

unlike the Goethe-Institut, run by the German government, and the Alliance

Française, they were welcomed by many universities because they provided cheap or

even free Chinese-language classes and professors. Over time, the institutes aroused

suspicion, policing Chinese students at American universities by restricting open

discussions of Tibet and Taiwan, and in some cases altering the teaching of Chinese

history and politics to suit Chinese narratives. They have now been mostly disbanded

in the United States. But they are flourishing in many other places, including Africa,

where there are several dozen.

These subtler operations are augmented by China’s enormous investment in

international media. The Xinhua wire service, the China Global Television Network,

China Radio International, and China Daily all receive significant state financing,

have social-media accounts in multiple languages and regions, and sell, share, or

otherwise promote their content. These Chinese outlets cover the entire world, and

provide feeds of slickly produced news and video segments to their partners at low

prices, sometimes for free, which makes them more than competitive with reputable

Western newswires, such as Reuters and the Associated Press. Scores of news

organizations in Europe and Asia use Chinese content, as do many in Africa, from

Kenya and Nigeria to Egypt and Zambia. Chinese media maintain a regional hub in

Nairobi, where they hire prominent local journalists and produce content in African

languages. Building this media empire has been estimated to cost billions of dollars a

year.

https://foreignpolicy.com/2022/12/05/chinese-state-media-beijing-xi-influence-tools-disinformation/
https://foreignpolicy.com/2023/03/16/china-propaganda-africa-soft-power/


Tyler Comrie

For the moment, viewership of many of these Chinese-owned channels remains low;

their output can be predictable, even boring. But more popular forms of Chinese

television are gradually becoming available. StarTimes, a satellite-television company

that is tightly linked to the Chinese government, launched in Africa in 2008 and now

has 13 million television subscribers in more than 30 African countries. StarTimes is

cheap for consumers, costing just a few dollars a month. It prioritizes Chinese content

—not just news but kung-fu movies, soap operas, and Chinese Super League football,

with the dialogue and commentary all translated into Hausa, Swahili, and other

African languages. In this way, even entertainment can carry China-positive messages.

This subtler shift is the real goal: to have the Chinese point of view appear in the local

press, with local bylines. Chinese propagandists call this strategy “borrowing boats to

reach the sea,” and it can be achieved in many ways. Unlike Western governments,

China doesn’t think of propaganda, censorship, diplomacy, and media as separate

activities. Legal pressure on news organizations, online trolling operations aimed at

journalists, cyberattacks—all of these can be deployed as part of a single operation



designed to promulgate or undermine a given narrative. China also offers training

courses or stipends for local journalists across Asia, Africa, and Latin America,

sometimes providing phones and laptops in exchange for what the regime hopes will

be favorable coverage.

The Chinese also cooperate, both openly and discreetly, with the media outlets of

other autocracies. Telesur, a Hugo Chávez project launched in 2005, is headquartered

in Caracas and led by Venezuela in partnership with Cuba and Nicaragua. Selectively

culled bits of foreign news make it onto Telesur from its partners, including headlines

that presumably have limited appeal in Latin America: “US-Armenia Joint Military

Drills Undermine Regional Stability,” for example, and “Russia Has No Expansionist

Plans in Europe.” Both of these stories, from 2023, were lifted directly from the

Xinhua wire.

Iran, for its part, offers HispanTV, the Spanish-language version of Press TV, the

Iranian international service. HispanTV leans heavily into open anti-Semitism and

Holocaust denial: One March 2020 headline declared that the “New Coronavirus Is

the Result of a Zionist Plot.” Spain banned HispanTV and Google blocked it from its

YouTube and Gmail accounts, but the service is easily available across Latin America,

just as Al-Alam, the Arabic version of Press TV, is widely available in the Middle East.

After the October 7 Hamas attack on Israel, the Institute for Strategic Dialogue, an

international group dedicated to fighting disinformation, found that Iran was creating

additional hacking groups to target digital, physical, and electoral infrastructure in

Israel (where it went after electoral rolls) and the United States. In the future, these

hacking operations may be combined with propaganda campaigns.

RT—Russia Today—has a bigger profile than either Telesur or Press TV; in Africa, it

has close links to China. Following the invasion of Ukraine, some satellite networks

dropped RT. But China’s StarTimes satellite picked it up, and RT immediately began

building offices and relationships across Africa, especially in countries run by autocrats

who echo its anti-Western, anti-LGBTQ messages, and who appreciate its lack of

critical or investigative reporting.

https://freedomhouse.org/sites/default/files/2022-09/BGMI_final_digital_090722.pdf
https://www.nytimes.com/2023/04/13/world/africa/russia-africa-disinformation.html


RT—like Press TV, Telesur, and even CGTN—also functions as a production facility,

a source of video clips that can be spread online, repurposed and reused in targeted

campaigns. Americans got a firsthand view of how the clandestine versions work in

2016, when the Internet Research Agency—now disbanded but based then in St.

Petersburg and led by the late Yevgeny Prigozhin, more famous as the mercenary boss

of the Wagner Group who staged an aborted march on Moscow—pumped out fake

material via fake Facebook and Twitter accounts, designed to confuse American

voters. Examples ranged from virulently anti-immigration accounts aimed at

benefiting Donald Trump to fake Black Lives Matter accounts that attacked Hillary

Clinton from the left.

Since 2016, these tactics have been applied across the globe. The Xinhua and RT

offices in Africa and around the world—along with Telesur and HispanTV—create

stories, slogans, memes, and narratives promoting the worldview of the autocracies;

these, in turn, are repeated and amplified in many countries, translated into many

languages, and reshaped for many local markets. The material produced is mostly

unsophisticated, but it is inexpensive and can change quickly, according to the needs

of the moment. After the October 7 Hamas attack, for example, official and unofficial

Russian sources immediately began putting out both anti-Israel and anti-Semitic

material, and messages calling American and Western support for Ukraine

hypocritical in light of the Gaza conflict. The data-analytics company Alto

Intelligence found posts smearing both Ukrainians and Israelis as “Nazis,” part of

what appears to be a campaign to bring far-left and far-right communities closer

together in opposition to U.S.-allied democracies. Anti-Semitic and pro-Hamas

messages also increased inside China, as well as on Chinese-linked accounts around

the world. Joshua Eisenman, a professor at Notre Dame and the author of a new book

on China’s relations with Africa, told me that during a recent trip to Beijing, he was

astonished by how quickly the previous Chinese line on the Middle East—“China-

Israel relations are stronger than ever”—changed. “It was a complete 180 in just a few

days.”

Not that everyone hearing these messages will necessarily know where they come

from, because they often appear in forums that conceal their origins. Most people



probably did not hear the American-biolabs conspiracy theory on a television news

program, for example. Instead, they heard it thanks to organizations like Pressenza

and Yala News. Pressenza, a website founded in Milan and relocated to Ecuador in

2014, publishes in eight languages, describes itself as “an international news agency

dedicated to news about peace and nonviolence,” and featured an article on biolabs in

Ukraine. According to the U.S. State Department, Pressenza is part of a project, run

by three Russian companies, that planned to create articles in Moscow and then

translate them for these “native” sites, following Chinese practice, to make them seem

“local.” Pressenza denied the allegations; one of its journalists, Oleg Yasinsky, who says

he is of Ukrainian origin, responded by denouncing America’s “planetary propaganda

machine” and quoting Che Guevara.

Like Pressenza, Yala News also markets itself as independent. This U.K.-registered,

Arabic-language news operation provides slickly produced videos, including celebrity

interviews, to its 3 million followers every day. In March 2022, as the biolabs

allegation was being promoted by other outlets, the site posted a video that echoed

one of the most sensational versions: Ukraine was planning to use migratory birds as a

delivery vehicle for bioweapons, infecting the birds and then sending them into

Russia to spread disease.

Yala did not invent this ludicrous tale: Russian state media, such as the Sputnik news

agency, published it in Russian first, followed by Sputnik’s Arabic website and RT

Arabic. Russia’s United Nations ambassador addressed the UN Security Council about

the biobird scandal, warning of the “real biological danger to the people in European

countries, which can result from an uncontrolled spread of bioagents from Ukraine.”

In an April 2022 interview in Kyiv, Ukrainian President Volodymyr Zelensky told The

Atlantic’s editor in chief, Jeffrey Goldberg, and me that the biobirds story reminded

him of a Monty Python sketch. If Yala were truly an “independent” publication, as it

describes itself, it would have fact-checked this story, which, like the other biolab

conspiracies, was widely debunked.

Read: Anne Applebaum and Jeffrey Goldberg interview Volodymyr

Zelensky

https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/zelensky-kyiv-russia-war-ukrainian-survival-interview/629570/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/zelensky-kyiv-russia-war-ukrainian-survival-interview/629570/
https://www.theatlantic.com/international/archive/2022/04/zelensky-kyiv-russia-war-ukrainian-survival-interview/629570/


But Yala News is not a news organization at all. As the BBC has reported, it’s an

information laundromat, a site that exists to spread and propagate material produced

by RT and other Russian facilities. Yala News has posted claims that the Russian

massacre of Ukrainian civilians at Bucha was staged, that Zelensky appeared drunk on

television, and that Ukrainian soldiers were running away from the front lines.

Although the company is registered to an address in London—a mail drop shared by

65,000 other companies—its “news team” is based in a suburb of Damascus. The

company’s CEO is a Syrian businessman based in Dubai who, when asked by the

BBC, insisted on the organization’s “impartiality.”

Another strange actor in this field is RRN—the company’s name is an acronym,

originally for Reliable Russian News, later changed to Reliable Recent News. Created

in the aftermath of Russia’s invasion of Ukraine, RRN, part of a bigger information-

laundering operation known to investigators as Doppelganger, is primarily a

“typosquatter”: a company that registers domain names that look similar to real media

domain names—Reuters.cfd instead of Reuters.com, for example—as well as websites

with names that sound authentic (like Notre Pays, or “Our Country”) but are created

to deceive. RRN is prolific. During its short existence, it has created more than 300

sites targeting Europe, the Middle East, and Latin America. Links to these sites are

then used to make Facebook, Twitter, and other social-media posts appear credible.

When someone is quickly scrolling, they might not notice that a headline links to a

fake Spiegel.pro website, say, rather than to the authentic German-magazine website

Spiegel.de.

Doppelganger’s efforts, run by a clutch of companies in Russia, have varied widely,

and seem to have included fake NATO press releases, with the same fonts and design

as the genuine releases, “revealing” that NATO leaders were planning to deploy

Ukrainian paramilitary troops to France to quell pension protests. In November,

operatives who the French government believes are linked to Doppelganger spray-

painted Stars of David around Paris and posted them on social media, hoping to

amplify French divisions over the Gaza war. Russian operatives built a social-media

network to spread the false stories and the photographs of anti-Semitic graffiti. The

https://www.bbc.com/news/60711705
https://public-assets.graphika.com/reports/graphika_report_summit_old_summit_new.pdf
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/country-files/russia/news/article/russia-new-russian-digital-interference-against-france-09-11-23


goal is to make sure that the people encountering this content have little clue as to

who created it, or where or why.

Russia and China are not the only parties in this space. Both real and automated

social-media accounts geolocated to Venezuela played a small role in the 2018

Mexican presidential election, for example, boosting the campaign of Andrés Manuel

López Obrador. Notable were two kinds of messages: those that promoted images of

Mexican violence and chaos—images that might make people feel they need an

autocrat to restore order—and those that were angrily opposed to NAFTA and the

U.S. more broadly. This tiny social-media investment must have been deemed

successful. After he became president, López Obrador engaged in the same kinds of

smear campaigns as unelected politicians in autocracies, empowered and corrupted

the military, undermined the independence of the judiciary, and otherwise degraded

Mexican democracy. In office, he has promoted Russian narratives about the war in

Ukraine along with Chinese narratives about the repression of the Uyghurs. Mexico’s

relationship with the United States has become more difficult—and that, surely, was

part of the point.

None of these efforts would succeed without local actors who share the autocratic

world’s goals. Russia, China, and Venezuela did not invent anti-Americanism in

Mexico. They did not invent Catalan separatism, to name another movement that

both Russian and Venezuelan social-media accounts supported, or the German far

right, or France’s Marine Le Pen. All they do is amplify existing people and

movements—whether anti-LGBTQ, anti-Semitic, anti-Muslim, anti-immigrant, anti-

Ukrainian, or, above all, antidemocratic. Sometimes they provide a social-media echo.

Sometimes they employ reporters and spokespeople. Sometimes they use the media

networks they built for this purpose. And sometimes, they just rely on Americans to

do it for them.



H
ere is a difficult truth: A part of the American political spectrum is

not merely a passive recipient of the combined authoritarian narratives that

come from Russia, China, and their ilk, but an active participant in creating

and spreading them. Like the leaders of those countries, the American MAGA right

also wants Americans to believe that their democracy is degenerate, their elections

illegitimate, their civilization dying. The MAGA movement’s leaders also have an

interest in pumping nihilism and cynicism into the brains of their fellow citizens, and

in convincing them that nothing they see is true. Their goals are so similar that it is

hard to distinguish between the online American alt-right and its foreign amplifiers,

who have multiplied since the days when this was solely a Russian project. Tucker

Carlson has even promoted the fear of a color revolution in America, lifting the

phrase directly from Russian propaganda. The Chinese have joined in too: Earlier this

year, a group of Chinese accounts that had previously been posting pro-Chinese

material in Mandarin began posting in English, using MAGA symbols and attacking

President Joe Biden. They showed fake images of Biden in prison garb, made fun of

his age, and called him a satanist pedophile. One Chinese-linked account reposted an

RT video repeating the lie that Biden had sent a neo-Nazi criminal to fight in

Ukraine. Alex Jones’s reposting of the lie on social media reached some 400,000

people.

Given that both Russian and Chinese actors now blend in so easily with the MAGA

messaging operation, it is hardly surprising that the American government has

difficulty responding to the newly interlinked autocratic propaganda network.

American-government-backed foreign broadcasters—Voice of America, Radio Free

Europe/Radio Liberty, Radio Farda, Radio Martí—still exist, but neither their

mandate nor their funding has changed much in recent years. The intelligence

agencies continue to observe what happens—there is a Foreign Malign Influence

Center under the Office of the Director of National Intelligence—but they are by

definition not part of the public debate. The only relatively new government

institution fighting antidemocratic propaganda is the Global Engagement Center, but

it is in the State Department, and its mandate is to focus on authoritarian propaganda

outside the United States. Established in 2016, it replaced the Center for Strategic

Counterterrorism Communications, which sought to foil the Islamic State and other



jihadist groups that were recruiting young people online. In 2014–15, as the scale of

Russian disinformation campaigns in Europe was becoming better known, Congress

designated the GEC to deal with Russian as well as Chinese, Iranian, and other

propaganda campaigns around the world—although not, again, inside the United

States. Throughout the Trump administration, the organization languished under the

direction of a president who himself repeated Russian propaganda lines during the

2016 campaign—“Obama founded ISIS,” for example, and “Hillary will start World

War III.”

Today the GEC is run by James Rubin, a former State Department spokesperson

from the Bill Clinton era. It employs 125 people and has a budget of $61 million—

hardly a match for the many billions that China and Russia spend building their

media networks. But it is beginning to find its footing, handing out small grants to

international groups that track and reveal foreign disinformation operations. It’s now

specializing in identifying covert propaganda campaigns before they begin, with the

help of U.S. intelligence agencies. Rubin calls this “prebunking” and describes it as a

kind of “inoculation”: “If journalists and governments know that this is coming, then

when it comes, they will recognize it.”

“Lo and behold, the entity that becomes the most
persistent in alleging that American elections are

fraudulent, fake, rigged, and everything else turns out
to be the president of the United States.”

The revelation in November of the Russian ties to seemingly native left-wing websites

in Latin America, including Pressenza, was one such effort. More recently, the GEC

published a report on the African Initiative, an agency that had planned a huge

campaign to discredit Western health philanthropy, starting with rumors about a new



virus supposedly spread by mosquitoes. The idea was to smear Western doctors,

clinics, and philanthropists, and to build a climate of distrust around Western

medicine, much as Russian efforts helped build a climate of distrust around Western

vaccines during the pandemic. The GEC identified the Russian leader of the project,

Artem Sergeyevich Kureyev; noted that several employees had come to the African

Initiative from the Wagner Group; and located two of its offices, in Mali and Burkina

Faso. Rubin and others subsequently spent a lot of time talking with regional

reporters about the African Initiative’s plans so that “people will recognize them”

when they launch. Dozens of articles in English, Spanish, and other languages have

described these operations, as have thousands of social-media posts. Eventually, the

goal is to create an alliance of other nations who also want to share information about

planned and ongoing information operations so that everyone knows they are

coming.

It’s a great idea, but no equivalent agency functions inside the United States. Some

social-media companies have made purely voluntary efforts to remove foreign-

government propaganda, sometimes after being tipped off by the U.S. government

but mostly on their own. In the U.S., Facebook created a security-policy unit that still

regularly announces when it discovers “coordinated inauthentic behavior”—meaning

accounts that are automated and/or evidently part of a planned operation from

(usually) Russian, Iranian, or Chinese sources—and then takes down the posts. It is

difficult for outsiders to monitor this activity, because the company restricts access to

its data, and even controls the tools that can be used to examine the data. In March,

Meta announced that by August, it would phase out CrowdTangle, a tool used to

analyze Facebook data, and replace it with a tool that analysts fear will be harder to

use.

X (formerly Twitter) also used to look for foreign propaganda activity, but under the

ownership of Elon Musk, that voluntary effort has been badly weakened. The new

blue-check “verification” process allows users—including anonymous, pro-Russian

users—to pay to have their posts amplified; the old “safety team” no longer exists. The

result: After the collapse of the Kakhovka dam in Ukraine last summer, a major

environmental and humanitarian disaster caused by Russian bombing over many



weeks, the false narrative that Ukraine had destroyed it appeared hundreds of

thousands of times on X. After the ISIS terrorist attack on a concert hall in Moscow

in March, David Sacks, the former PayPal entrepreneur and a close associate of

Musk’s, posted on X, with no evidence, that “if the Ukrainian government was behind

the terrorist attack, as looks increasingly likely, the U.S. must renounce it.” His

completely unfounded post was viewed 2.5 million times. This spring, some

Republican congressional leaders finally began speaking about the Russian

propaganda that had “infected” their base and their colleagues. Most of that “Russian

propaganda” is not coming from inside Russia.

Over the past several years, universities and think tanks have used their own data

analytics to try to identify inauthentic networks on the largest websites—but they are

also now meeting resistance from MAGA-affiliated Republican politicians. In 2020,

teams at Stanford University and the University of Washington, together with the

Digital Forensic Research Lab at the Atlantic Council and Graphika, a company that

specializes in social-media analytics, decided to join forces to monitor false election

information. Renée DiResta, one of the leaders of what became the Election Integrity

Partnership, told me that an early concern was Russian and Chinese campaigns.

DiResta assumed that these foreign interventions wouldn’t matter much, but she

thought it would be useful and academically interesting to understand their scope.

“Lo and behold,” she said, “the entity that becomes the most persistent in alleging

that American elections are fraudulent, fake, rigged, and everything else turns out to

be the president of the United States.” The Election Integrity Partnership tracked

election rumors coming from across the political spectrum, but observed that the

MAGA right was far more prolific and significant than any other source.

The Election Integrity Partnership was not organized or directed by the U.S.

government. It occasionally reached out to platforms, but had no power to compel

them to act, DiResta told me. Nevertheless, the project became the focus of a

complicated MAGA-world conspiracy theory about alleged government suppression

of free speech, and it led to legal and personal attacks on many of those involved. The

project has been smeared and mischaracterized by some of the journalists attached to

Musk’s “Twitter Files” investigation, and by Representative Jim Jordan’s Select

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/elon-musk-twitter-files-documents-bari-weiss/672421/


Subcommittee on the Weaponization of the Federal Government. A series of lawsuits

alleging that the U.S. government sought to suppress conservative speech, including

one launched by Missouri and Louisiana that has now reached the Supreme Court,

has effectively tried to silence organizations that investigate both domestic and foreign

disinformation campaigns, overt and covert. To state baldly what is happening: The

Republican Party’s right wing is actively harassing legitimate, good-faith efforts to

track the production and dissemination of autocratic disinformation here in the

United States.

Over time, the attack on the Election Integrity Partnership has itself acquired some of

the characteristics of a classic information-laundering operation. The most notorious

example concerns a reference, on page 183 of the project’s final post-2020-election

report, to the 21,897,364 tweets gathered after the election, in an effort to catalog the

most viral false rumors. That simple statement of the size of the database has been

twisted into another false and yet constantly repeated rumor: the spurious claim that

the Department of Homeland Security somehow conspired with the Election

Integrity Partnership to censor 22 million tweets. This never happened, and yet

DiResta said that “this nonsense about the 22 million tweets pops up constantly as

evidence of the sheer volume of our duplicity”; it has even appeared in the

Congressional Record.

The same tactics have been used against the Global Engagement Center. In 2021, the

GEC gave a grant to another organization, the Global Disinformation Index, which

helped develop a technical tool to track online campaigns in East Asia and Europe.

For a completely unrelated, separately funded project, the Global Disinformation

Index also conducted a study, aimed at advertisers, that identified websites at risk for

publishing false stories. Two conservative organizations, finding their names on that

latter list, sued the GEC, although it had nothing to do with creating the list. Musk

posted, again without any evidence, “The worst offender in US government

censorship & media manipulation is an obscure agency called GEC,” and that

organization also became caught up in the endless whirlwind of conspiracy and

congressional investigations.

https://www.nytimes.com/2023/12/14/technology/state-department-disinformation-criticism.html


As it happens, I was caught up in it too, because I was listed online as an “adviser” to

the Global Disinformation Index, even though I had not spoken with anyone at the

organization for several years and was not aware that it even had a website. A

predictable, and wearisome, pattern followed: false accusations (no, I was not advising

anyone to censor anyone) and the obligatory death threats. Of course, my experience

was mild compared with the experience of DiResta, who has been accused of being, as

she put it, “the head of a censorship-industrial complex that does not exist.”

These stories are symptomatic of a larger problem: Because the American extreme

right and (more rarely) the extreme left benefit from the spread of antidemocratic

narratives, they have an interest in silencing or hobbling any group that wants to stop,

or even identify, foreign campaigns. Senator Mark Warner, the chair of the Senate

Intelligence Committee, told me that “we are actually less prepared today than we

were four years ago” for foreign attempts to influence the 2024 election. This is not

only because authoritarian propaganda campaigns have become more sophisticated as

they begin to use AI, or because “you obviously have a political environment here

where there’s a lot more Americans who are more distrustful of all institutions.” It’s

also because the lawsuits, threats, and smear tactics have chilled government,

academic, and tech-company responses.

One could call this a secret authoritarian “plot” to preserve the ability to spread

antidemocratic conspiracy theories, except that it’s not a secret. It’s all visible, right on

the surface. Russia, China, and sometimes other state actors—Venezuela, Iran,

Hungary—work with Americans to discredit democracy, to undermine the credibility

of democratic leaders, to mock the rule of law. They do so with the goal of electing

Trump, whose second presidency would damage the image of democracy around the

world, as well as the stability of democracy in America, even further.

This article appears in the June 2024 print edition with the headline “Democracy Is Losing the Propaganda

War.” Anne Applebaum’s new book, Autocracy, Inc.: The Dictators Who Want to Run the World, will be

published in July.

https://www.theatlantic.com/magazine/toc/2024/06/
https://bookshop.org/a/12476/9780385549936


Autocracy, Inc.: The Dictators Who Want To Run The World

By Anne Applebaum

​When you buy a book using a link on this page, we receive a commission. Thank you for supporting

The Atlantic.

ABOUT THE AUTHOR

Explore More Topics

Chinese Communist Party, Donald Trump, People's Republic Of China, Republican Party

About

Contact

Buy Book

Anne Applebaum

Anne Applebaum is a staff writer at The Atlantic.

Follow

https://bookshop.org/a/12476/9780385549936
https://bookshop.org/a/12476/9780385549936
https://www.theatlantic.com/tag/organization/chinese-communist-party/
https://www.theatlantic.com/tag/person/donald-trump/
https://www.theatlantic.com/tag/location/peoples-republic-of-china/
https://www.theatlantic.com/tag/organization/republican-party/
https://www.theatlantic.com/author/anne-applebaum/
https://www.theatlantic.com/author/anne-applebaum/
https://www.theatlantic.com/author/anne-applebaum/


Podcasts

Subscription

Follow

Privacy Policy Your Privacy Choices Advertising Guidelines Terms & Conditions Terms of Sale

Responsible Disclosure Site Map

TheAtlantic.com © 2026 The Atlantic Monthly Group. All Rights Reserved.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply

https://www.theatlantic.com/privacy-policy/
https://www.theatlantic.com/do-not-sell-my-personal-information/
https://www.theatlantic.com/do-not-sell-my-personal-information/
https://www.theatlantic.com/advertising-guidelines/
https://www.theatlantic.com/terms-and-conditions/
https://www.theatlantic.com/terms-of-sale/
https://www.theatlantic.com/responsible-disclosure-policy/
https://accessarticlenow.com/site-map/
https://policies.google.com/privacy
https://policies.google.com/terms

